• Kategorie
  • Szukaj
  • Producent - UFLEX

FAQ – Uflex

Uflex – co to za firma?

Uflex to firma zajmująca się projektowaniem i produkcją zaawansowanych układów sterowania dla branży żeglarskiej. Specjalizuje się w dostarczaniu komponentów, takich, jak: 

  • kierownice,
  • mechanizmy sterujące,
  • systemy hydrauliczne i elektryczne. 

Produkty Uflex są cenione za swoją wysoką jakość, trwałość i innowacyjne rozwiązania, które poprawiają komfort i precyzję sterowania na wodzie. Firma Uflex obsługuje rynek globalny, dostarczając swoje rozwiązania do różnych typów jednostek pływających, od jachtów po łodzie motorowe!

Drgania kierownicy – piasta?

Jeśli odczuwasz drgania kierownicy w łodzi, mogą one być związane z kilkoma czynnikami związanymi z układem napędowym i konstrukcją łodzi:

  1. Niewyważenie śruby napędowej. Jeśli śruba napędowa jest niewyważona lub uszkodzona (np. zgięte łopatki), może to prowadzić do drgań, które będą przenosić się na kierownicę.
  2. Problemy z wałem napędowym. Uszkodzony lub niewyważony wał napędowy może generować drgania podczas pracy silnika, które będą odczuwalne na kierownicy.
  3. Luz w układzie kierowniczym. Jeśli układ kierowniczy łodzi ma nadmierny luz lub jest zużyty, może to prowadzić do drgań podczas prowadzenia łodzi.
  4. Problemy z piastą śruby. Jeśli piasta śruby napędowej jest uszkodzona lub zużyta, może to powodować nieregularny obrót śruby, co może skutkować drganiami kierownicy.
  5. Nierówne obciążenie łodzi. Nierównomierne rozłożenie ciężaru na łodzi może powodować drgania podczas poruszania się po wodzie.

Aby zidentyfikować i naprawić problem, warto skonsultować się z fachowcem, który dokładnie sprawdzi układ napędowy oraz stan śruby i wału napędowego. Drgania mogą wpływać na komfort oraz bezpieczeństwo pływania, dlatego ich zignorowanie może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń lub trudności w manewrowaniu łodzią!

Bicie na kierownicy a krzywa piasta?

Bicie na kierownicy w łodzi może być spowodowane krzywą piastą śruby napędowej. Krzywa piasta oznacza, że piasta śruby nie jest idealnie wycentrowana lub ma uszkodzenie, co prowadzi do nieregularnego obrotu śruby napędowej. Taka nieregularność może generować drgania, które są przenoszone na układ kierowniczy, powodując tzw. „bicie" na kierownicy.

W kontekście łodzi, krzywa piasta może być wynikiem uderzenia śruby o podwodną przeszkodę, korozji, czy też naturalnego zużycia materiału. Niezależnie od przyczyny, problem ten może prowadzić do:

  1. Zmniejszenia efektywności napędu. Nieregularny obrót śruby może obniżać wydajność napędu, co wpływa na osiągi łodzi.
  2. Większego zużycia innych komponentów. Drgania mogą prowadzić do przyspieszonego zużycia wału napędowego, łożysk oraz innych elementów układu napędowego.
  3. Trudności w manewrowaniu. Bicie na kierownicy utrudnia precyzyjne prowadzenie łodzi, co może być szczególnie niebezpieczne przy wyższych prędkościach lub podczas manewrów w trudnych warunkach.

Aby rozwiązać problem, należy skonsultować się z serwisem specjalizującym się w naprawie łodzi. Często konieczna jest wymiana lub naprawa piasty, a także dokładne sprawdzenie wyważenia śruby napędowej. Ignorowanie tego problemu może prowadzić do dalszych uszkodzeń i pogorszenia bezpieczeństwa podczas pływania!

Dlaczego w łodziach kierownica jest po prawej stronie?

W łodziach kierownica jest często umieszczona po prawej stronie (strona sterburty) ze względu na kilka czynników:

  1. Równowaga łodzi. Wiele łodzi ma śrubę napędową obracającą się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Taki obrót powoduje, że łódź naturalnie skręca lekko w lewo. Umieszczenie kierownicy po prawej stronie pozwala lepiej kontrolować ten naturalny skręt i utrzymać łódź na prostym kursie.
  2. Tradycja morska. W tradycji morskiej strona sterburty (prawa) jest uznawana za stronę, po której kapitan lub sternik kontroluje łódź. Jest to zaszłość historyczna związana z umiejscowieniem steru na dawnych jednostkach pływających.
  3. Przepisy ruchu wodnego. W wielu krajach, podobnie jak w ruchu drogowym, łodzie mijają się z lewej strony. Sternik siedzący po prawej stronie ma lepszą widoczność innych jednostek na wodzie i może skuteczniej manewrować, zwłaszcza przy ograniczonej widoczności.
  4. Wygoda i ergonomia. Dla większości ludzi prawa ręka jest dominująca, co sprawia, że sterowanie łodzią z prawej strony jest bardziej intuicyjne i wygodne.

Chociaż umiejscowienie kierownicy po prawej stronie nie jest regułą we wszystkich łodziach, to właśnie te czynniki sprawiają, że jest to najbardziej powszechne rozwiązanie w wielu typach jednostek pływających!

Jaka kierownica do jachtu?

Wybór kierownicy do jachtu zależy od kilku kluczowych czynników:

  1. Typ jachtu. Dla jachtów żaglowych kierownica powinna być dopasowana do mechanizmu sterowego, podczas gdy w jachtach motorowych często przypomina te w samochodach, ale z dodatkowymi funkcjami.
  2. System sterowania. Kierownica musi być dostosowana do systemu sterowania, czy to mechanicznego (linki i przekładnia), hydraulicznego, czy elektrycznego.
  3. Rozmiar i styl. Wybór średnicy kierownicy i materiału (drewno, stal nierdzewna, aluminium, tworzywa sztuczne) powinien odpowiadać wielkości jachtu oraz jego estetyce.
  4. Funkcjonalność. Kierownica powinna być ergonomiczna, a w nowoczesnych modelach mogą być zintegrowane dodatkowe funkcje, takie jak przyciski do sterowania systemami jachtu.
  5. Wygląd. Kierownica powinna pasować do ogólnego stylu jachtu, czy to eleganckiego drewnianego, czy nowoczesnego minimalistycznego.

Sprawdź nasz asortyment!