Jak można zauważyć, od pewnego czasu żeglowanie stało się bardzo popularną formą spędzania wolnego czasu. Wciąż jest to jednak bardzo prestiżowy sposób na wypoczynek, który oczywiście daje bardzo dużo przyjemność i wymaga sporej dozy odpowiedzialności. Żeglowanie poniekąd wymusza obowiązek przestrzegania określonych zasad bezpieczeństwa. Jest to oczywiście forma wypoczynku, która może być świetną zabawą, jeżeli potrafimy zachować odpowiednie zasady i zdrowy rozsądek. Jak więc zachowywać się na pokładzie, o co zadbać i jak postępować w razie burzy? Zapraszamy do lektury!

Wyposażenie jachtu

Każdy jacht powinien być wyposażony w odpowiednie przyrządy i środki ratunkowe oraz nawigacyjne, które mogą się różnić w zależności od rodzaju jachtu. Są to między innymi:

  • Wszystkie jachty pływające w rejonie morza 3 i 4 powinny posiadać pneumatyczne tratwy ratunkowe, które mogą pomieścić wszystkie osoby. A także dwa koła ratunkowe w tym jedno z pławką świetlną i tyczkę z flagą oraz drugie z liną ratunkową. Większe jachty o długości ponad 15 m powinny mieć 4 koła ratunkowe. Co więcej, jacht powinien mieć kamizelki ratunkowe/pasy dla każdej z osób na pokładzie, 12 rakiet spadochronowych czerwonych i jedną pławkę dymną pomarańczową.
  • Jachty pływające w rejonach 1 i 2 morza powinny być wyposażone w dwa koła ratunkowe w tym jedno wyposażone w pławkę świetlną i tyczkę z chorągiewką, a drugie w linę ratunkową. Ponadto takie jachty muszą mieć pasy/kamizelki ratunkowe dla każdego członka załogi oraz pneumatyczne tratwy ratunkowe mogące pomieścić wszystkie osoby na pokładzie.
  • Pływając w rejonach przybrzeżnych oraz zamkniętych jachty obowiązkowo powinny być wyposażone także w sprzęt nawigacyjny taki jak: kompas magnetyczny, barometr, lornetkę, zestaw do pracy na mapach, mapy żeglarskie, locje morskie, spis świateł, tablice pływów oraz spis znaków i skrótów stosowanych na mapach. Na takich jednostkach powinny także znajdować się reflektory radarowe, odbiornik GPS oraz wykaz przepisów portowych. Na jednostkach pływających musi również znajdować się gaśnica.

Zasady bezpiecznego żeglowania w wypadku burzy

Wypływając w rejs, zarówno kapitan, jak i jego załoga powinni być świadomi zagrożeń, jakie mogą ich spotkać. Jednym z nich jest burza, która może być gwałtowna i nieprzewidywalna. Podstawową zasadą w trakcie zaistniałego niebezpieczeństwa wynikłego ze zmiany pogody jest ubranie kamizelek, w wypadku, kiedy to widzimy zbliżającą się burzę oraz zabezpieczenie statku i pozostanie na pokładzie.

W celu uniknięcia wywrotki przy silnym wietrze należy zrzucić żagle i płynąć pod wiatr na silniku bądź z wiatrem, jeśli brzeg w tym kierunku jest blisko. Zrzucenie żagli zmniejsza powierzchnię, w którą uderza wiatr, a w razie wywrotki łatwiej jest go postawić powrotne. Zbliżając się do brzegu, należy wydać konkretne polecania załogantom, aby ci przygotowali jednostkę do szybkiego cumowania. A więc jeden członek załogi powinien przygotować kotwicę, a pozostali niech zabezpieczą wszelkie luźne liny. Niezabezpieczone liny znajdujące się w wodzie mogą stanowić duże zagrożenie dla osób, które znajdują się w wodzie.

Jak przetrwać burzę?

Piękna pogoda, urlop, cisza i spokój. Rejs żaglówką to wspaniała przygoda dla całej rodziny. Niestety błogą sielankę może przerwać nagła zmiana pogody i to w bardzo radykalny sposób. Silna burza niekiedy doprowadza do wypadku czy też wywrotki. Jak więc zachować się bezpiecznie na jachcie w trakcie burzy?

Po pierwsze należy wspomnieć, że znajomość alarmowych numerów telefonicznych to podstawa, którą powinna znać cała załoga. Są to oczywiście numery takie jak 112 czy też 984 i 601 100 100 (numery alarmowe MOPR na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich). Po drugie apteczka pierwszej pomocy, która również jest podstawowym elementem wyposażenia i należy dokładnie wiedzieć, w którym miejscu na jachcie się znajduje. Wybierając się na rejs, należy także zabrać ze sobą kilka niezbędnych przedmiotów, które wydają się oczywistymi. Mowa tu o naładowanym telefonie komórkowym w wodoszczelnym opakowaniu, sztormiaku, czystej wodzie, przekąskach, a także mapie akwenu, po którym pływamy oraz okularach przeciwsłonecznych, nakryciu głowy i kremie przeciwsłonecznym.

Wypływając w rejs, należy koniecznie sprawdzić pogodę. Jeśli prognoza przewiduje burze to lepiej pozostać w porcie. Jednakże, jeśli decydujemy się wypłynąć, to musimy zwracać uwagę na zmieniające się warunki pogodowe. Jeżeli niebo gwałtownie ciemnieje i zrywa się silny wiatr, to lepiej kierować jacht do portu. Jeśli jednak pogoda szybko się pogorszy i burza spotka nas na wodzie, to wszyscy członkowie załogi powinni niezwłocznie założyć kamizelki ratunkowe. Zamykamy również wszelkie okna i luki, aby woda nie dostała się do wnętrza. Co więcej, wszyscy członkowie załogi powinni znajdować się na pokładzie. W ten sposób podczas wywrotki mają większe szanse na przeżycie niż osoby zamknięte w kadłubie łodzi, która jest obrócona do góry dnem.

Pamiętajmy jednak, że wypływając na dowolny akwen powinniśmy zachować odpowiednie środki bezpieczeństwa oraz zdrowy rozsądek. To wystarczy, aby bezpiecznie dobić powrotnie do portu, nawet jeżeli spotka nas zła pogoda.