• Tabela doboru układu kierowniczego

Niniejsza tabela ma na celu jedynie przedstawienie przybliżonych wskazówek dotyczących doboru układu kierowniczego.
Ostatecznego wyboru należy zawsze dokonywać po konsultacji z kompetentnym technikiem montującym system. Należy przestrzegać zaleceń montażowych producenta silnika lub łodzi. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku łodzi, które są zbyt mocne. W tym przypadku zalecenie może zostać sporządzone tylko bezpośrednio przez producenta.

 
 

Moc silnika

Sterowaniem
jednym kablem dla łodzi

poniżej 50MpH

Dwuprzewodowe sterowanie

dla łodzi powyżej 50MpH

(W przypadku łodzi o prędkości przekraczającej 50 mil na godzinę 

zalecane są sterowanie dwuprzewodowe lub

hydrauliczne układy sterowe ULTRAFLEX)

 

ZABURTOWY do 40KW (55PS) T67  
ZABURTOWY  

T85
T71FC
T81FC
T73NRFC 

T91

T93ZT

T72FC

SILNIK 
STACJONARNY
  T85
T71FC
T81FC
T73NRFC
T83NRFC

T72FC

STERNDRIVE
(napęd rufowy)
  T85
T71FC
T81FC

T72FC




Wybór optymalnego sterowania mechanicznego ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i obsługi łodzi. Połączenie mocy silnika, kształtu kadłuba i prędkości łodzi decyduje o wyborze rodzaju sterowania. Siła przyłożona do steru wzrasta wraz z prędkością łodzi i mocą silnika i może powodować trudności w sterowaniu. W przypadku łodzi o dużej wyporności z wbudowanymi maszynami lub napędami rufowymi można ogólnie założyć duże siły sterujące lub sterowe. W takim przypadku nie zaleca się mechanicznego sterowania linką; w takim przypadku należy zastosować sterowanie hydrauliczne.

Kable sterujące, kable zmiany biegów, kable gazowe powinny być zawsze układane bez ostrych załamań. Nieprawidłowe ułożenie prowadzi do utrudnionego użytkowania, a prędzej czy później do uszkodzenia linki lub głowicy sterującej.
Linki sterowania, przepustnicy i zmiany biegów muszą być regularnie sprawdzane. Jeśli linka jest uszkodzona, należy ją jak najszybciej wymienić.

Zalety sterowania mechanicznego (typ T71FC, T73NRFC) z przekładnią planetarną zarówno w wersji jednoprzewodowej, jak i dwuprzewodowej.
Ogromną zaletą przekładni planetarnej ze sterowaniem mechanicznym jest to, że występujące siły są rozłożone na trzy punkty, a tym samym obciążenie nie jest umieszczane tylko w jednym punkcie dużego koła zębatego, które również przejmuje kabel lub kable. W konsekwencji zwiększa się żywotność takiej przekładni kierowniczej.
Zalety mechanicznego układu kierowniczego (typ T73NRFC, T74NRFC, T83NRFC) z hamulcem wstecznym. Każdy, kto kiedykolwiek prowadził motorówkę z mechanicznym sterowaniem, zna problem: jeśli ster zostanie zwolniony z jakiegokolwiek powodu, łódź zejdzie z kursu w kierunku obrotu śruby napędowej, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, a kurs musi być stale korygowana wola. Problem ten rozwiązuje hamulec wsteczny firmy Ultraflex, który blokuje przekładnię kierowniczą i zwalnia bieg tylko wtedy, gdy przepływ mocy jest od strony kierownicy; przepływ mocy jest blokowany po przeciwnej stronie. Mówiąc prościej: obrócenie kierownicy powoduje zwolnienie blokady i przesunięcie silnika zaburtowego, napędu rufowego lub steru. Jeśli zasilanie jest dostarczane od strony silnika lub steru, skrzynia biegów blokuje się. Zaleta: jeśli kierownica zostanie zwolniona, łódź nie zejdzie z kursu, jeśli łódź się porusza, kurs nie musi być stale korygowany.